Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2008

Ανοιχτή επιστολή προς τον Πρωθυπουργό

Ανοιχτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό της χώρας απευθύνει η κ. Μπάρλα- Νιαβή Βασιλική, δασκάλα 4ου Δημοτικού Σχολείου Λιβαδειάς. Ας την ακούσουμε.

Κοινοποίηση προς :
τον Υπουργό Παιδείας
τον Διευθυντή Π.Ε. & Δ.Ε. Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας
την ΔΟΕ, τον Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Λιβαδειάς
και ΜΜΕ
Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
με την επιστολή μου αυτή θέλω να σας ενημερώσω ότι στις πρόσφατες κρίσεις Στελεχών Σχ. Μονάδων Α/θμιας Εκπ/σης απορρίφθηκα γιατί «δεν είχα άσπρα μαλλιά»[…]. Αυτή ήταν η απάντηση που δόθηκε από έναν εκ των δυο αιρετών που συμμετέχουν στο ΠΥΣΠΕ Βοιωτίας, σε σχετική ερώτηση που διατυπώθηκε κατά τη συνέλευση του κλάδου μας, στις 6-11-07, με τι κριτήριο αξιολογήθηκαν οι υποψήφιοι διευθυντές. Η απάντησή του ήταν αποστομωτική. Έκρινε σωστό να οριστούν ως Διευθυντές αυτοί που έχουν άσπρα μαλλιά… Τι κρίμα, που τα έχω βάψει και έτσι έμεινα απέξω!

Tον Ιούνιο του 2007 ανακοινώθηκε από το ΠΥΣΠΕ Βοιωτίας ο πίνακας των μοριοδοτούμενων κριτηρίων των υποψήφιων Διευθυντών της περιοχής Λιβαδειάς, δηλαδή υπηρεσιακή κατάσταση, διδακτική εμπειρία, επιστημονικό και παιδαγωγικό έργο. Κατείχα τη 10η σειρά στην περιφέρεια της Λιβαδειάς ανάμεσα σε 47 υποψήφιους, με 22,25 μόρια.
Την Παρασκευή, στις 26 -10-2007 και ώρα 5.30, προσήλθα στη διαδικασία της συνέντευξης ενώπιον του ΠΥΣΠΕ Βοιωτίας. Με έκριναν με μια από τις χαμηλότερες βαθμολογίες, 17.40.- μέσος όρος. Μετά τη συνέντευξη έλαβα την 30ή θέση. Ουσιαστικά πέταξαν στο καλάθι των αχρήστων τα μοριοδοτούμενα κριτήρια, το πιο σπουδαίο κριτήριο που αναγνωρίζει και τo Υπουργείο Παιδείας. Αφαίρεσαν τόσα μόρια, ώστε να αποκλειστώ από τη διαδικασία επιλογής. Γεγονός που είχε ως συνέπεια να ευνοηθούν άλλοι συνυποψήφιοι.

Επιπλέον, στο καλάθι των αχρήστων πετάχθηκε και ένα πλούσιο βιογραφικό που συνοδευόταν από όλα τα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία, τα στοιχεία του υπηρεσιακού μου φακέλου –δεδομένου ότι έχω ολοκληρώσει και το πρόγραμμα εξομοίωσης των δασκάλων του Πανεπιστημίου Αθηνών- και ένας αξιοσέβαστος αριθμός σεμιναρίων που έχω παρακολουθήσει, όχι μόνο στη Λιβαδειά αλλά και σε πολλά άλλα μέρη, προκειμένου να αποκτήσω μεγαλύτερη κατάρτιση και γνώσεις με σκοπό να τις αξιοποιήσω προς όφελος των παιδιών.
Ας σημειωθεί ότι είμαι μια από τις πρώτες δασκάλες και δασκάλους του νομού μας που υλοποίησαν προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης μόλις αυτά άρχισαν να εφαρμόζονται στα Δημοτικά Σχολεία της χώρας και συνεχίζω την προσπάθεια αυτή. Όλα αυτά τα χρόνια που εργάζομαι, έχω υλοποιήσει και άλλα προγράμματα -πολιτιστικά, υγείας, πιλοτικά- και ό,τι άλλο θεώρησα ότι θα ωφελούσε τους μαθητές μου και τις μαθήτριές μου και θα τους έφερνε πιο κοντά στην πραγματικότητα της ζωής, στον πολιτισμό, στον εθελοντισμό… Γιατί πιστεύω ακράδαντα πως η μάθηση δεν παρέχεται μόνο μέσα από τα βιβλία και από τη ρουτινιάρικη σχολική καθημερινότητα.

Βέβαια, θα μπορούσε να αντεπιχειρηματολογήσει κάποιος λέγοντας: «Γιατί μας τα λέτε όλα αυτά; Θελήσατε και ασχοληθήκατε. Δε σας υποχρέωσε κανείς». Ασφαλώς και είναι έτσι, προσωπική επιλογή μου ήταν. Όμως η υπηρεσία μου δεν είχε την υποχρέωση να τα λάβει αυτά υπόψη της όταν χρειαστεί και να τα εκτιμήσει, όπως εν προκειμένω σε μια αξιολόγηση;

Ασφαλώς, διεκδίκησα μια θέση ως Διευθύντρια γιατί ήμουν σίγουρη ότι διέθετα, αν όχι όλα, τα περισσότερα προσόντα από εκείνα που απαιτούνταν στη συγκεκριμένη διαδικασία. Δεν διεκδίκησα μια θέση που δεν άξιζα, και ούτε ζήτησα να αποκτήσω τη θέση κάποιου άλλου ικανότερου από εμένα. Αυτό δεν θα το επιχειρούσα ποτέ, γιατί, πώς να το κάνουμε, θέλω να μπορώ να περπατώ με το κεφάλι ψηλά. Προτιμώ να κοιτάζω τους μαθητές μου και τις μαθήτριές μου ίσια στα μάτια και να μην ντρέπομαι. Δεν μπορώ να μπαίνω στην τάξη και να τους μιλώ για αξιοπρέπεια, δικαιοσύνη, αξιοκρατία… ενώ στην προσωπική μου ζωή να καταπατώ τις αξίες αυτές. Αυτά δεν συμβιβάζονται.

Αναμφισβήτητα, συμμετείχα σε αυτή τη διαδικασία γιατί έχω ένα όραμα για μια καλύτερη παιδεία στην πατρίδα μου. Θεωρώ ότι ο ρόλος του διευθυντή είναι καθοριστικός για ένα έχουμε σχολεία δημιουργικά και ανοιχτά στην κοινωνία. Το σημερινό σχολείο δεν έχει ανάγκη από έναν διευθυντή που το έργο του είναι μόνο να συμπληρώνει στατιστικά στοιχεία και να πρωτοκολλάει έγγραφα, αλλά χρειάζεται έναν διευθυντή εμψυχωτή του συλλόγου των διδασκόντων, ένα διευθυντή με θέσεις, απόψεις και προτάσεις για ένα καλύτερο σχολείo.

Αυτή την ανοιχτή επιστολή δεν την έγραψα γιατί πικράθηκα που δεν έγινα διευθύντρια -ΟΧΙ, άλλωστε περνάω πολύ καλά και δημιουργικά με τα παιδιά της τάξης μου, αλλά γιατί ήθελα να σας ενημερώσω για τη διαδικασία που εμφανίστηκε υποκριτική και μειωτική απέναντι στην προσωπικότητά μου και την ηθική μου αξιοπρέπεια, πιστεύοντας ότι θα καταδείξετε την ανάλογη περίσκεψη και ευαισθητοποίηση προκειμένου στο μέλλον να μην εμφανιστούν ανάλογα φαινόμενα...
Με τιμή
Μπάρλα- Νιαβή Βασιλική
Δασκάλα 4ου Δημοτικού Σχολείου Λιβαδειάς

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Αυτή η δασκάλα για να γράφει τα πραγματικά της στοιχεία στο blog είναι παλληκάρι και πραγματικά πιστεύω ότι αδικήθηκε. Δυστυχώς δεν είναι η μόνη. Αυτή η περίφημη συνέντευξη - εφεύρημα της ΝΔ όπου ο κριτής αν και κατώτερος ιεραρχικά από τον κρινόμενο κρίνει τον ανώτερο του, ιδίως στο κλάδο της εκπαίδευσης είναι γεγονός.
Μία ερώτηση που υποβάλλουν στους κρινόμενος υποψήφιους διευθυντές είναι : Ποιο έγγραφο έχει μεγαλύτερη ισχύ μεταξύ Νόμου και Υπουργικής απόφασης. Η απάντηση ενός φίλου μου καθηγητή που τελικά κόπηκε ήταν:
Επί ΠΑΣΟΚ υπερίσχυε ο Νόμος επί ΝΔ η εγκύκλιος οποιουδήποτε Γεν Γραμματέα ενός Υπουργείου. Το ερώτημα που υποβάλω σε αυτόν τον νεαρό εκπαιδευτικό συνδικαλιστή που κρίνει έναν ανώτερό του συνάδελφο είναι :
όταν τον συναντά στον δρόμο , στην αγορά, δεν ντρέπεται;