Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2010

Λάκης Παπάς και Κώστας Μουστάκας στο Cyber's το Σάββατο

6 σχόλια:

ροζαλια είπε...

αα! ημουνα νια και γερασα...

Ανώνυμος είπε...

Λίγα λόγια για Το Νέο Κύμα
Το Νέο Κύμα εμφανίστηκε γύρω στο 1964, την περίοδο δηλαδή που το έντεχνο, λαϊκό τραγούδι είχε αρχίσει να ωριμάζει.
Ο ρόλος του στην πορεία και τη διαμόρφωση του ελληνικού τραγουδιού ήταν βασικός, χωρίς να είναι η βαθιά τομή, η ουσιαστική επανάσταση και η ριζική αλλαγή στη φόρμα και στο περιεχόμενο. Οι αναζητήσεις του και οι καταθέσεις του δεν έφτασαν στο ύψος εκείνων του Θεοδωράκη και του Χατζηδάκι. Ωστόσο, η παρουσία του είχε ένα ήθος και η προσφορά του ένα ιδιαίτερο αισθητικό αποτέλεσμα. Γιατί το σημαντικό με το Νέο Κύμα ήταν ο τρόπος με τον οποίο λειτούργησε και ο χώρος μέσα στον οποίο γεννήθηκε και αναπτύχθηκε. Η ύπαρξη του έφερε έναν καινούριο τρόπο ψυχαγωγίας σε μια μερίδα του κοινού και κυρίως της νεολαίας.
Την ονομασία του την οφείλει στο κινηματογραφικό κίνημα Nouvel Vague, που είχε ξεσπάσει στη Γαλλία προς το τέλος της δεκαετίας του ’50 και το κύριο χαρακτηριστικό του, η ισορροπία ανάμεσα στο ελαφρό τραγούδι και στο έντεχνο λαϊκό, αποτελώντας τη χρυσή τομή.
Από μουσική άποψη, το Νέο Κύμα θεωρείται η ανανεωμένη προέκταση του ελαφρού τραγουδιού, σύφωνα με τα γαλλικά πρότυπα. Η ανανέωση αυτή συνίσταται στην απαλλαγή των τραγουδιών από τους χορευτικούς ρυθμούς, τη λιτότητα της μελωδικής και αρμονικής έκφρασης και στη χρήση μικρού αριθμού μουσικών οργάνων στην ενορχήστρωση.
Το στοιχείο αυτό της ανανέωσης υπάρχει και στους στίχους των τραγουδιών του νέου Κύματος. Τα θέματα τους δεν είναι μόνο ερωτικά. Θίγουν κι άλλες πλευρές της κοινωνικής ζωής με τρόπο ήπιο και χαμηλότονο. Το νέο Κύμα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, υπήρξε πολιτικά αδιάφορο. Χαρακτηριστικό της φιλοσοφίας του η προβληματική που προσπαθούσε να βρει διεξόδους περισσότερο στον εσωτερικό άνθρωπο και λιγότερο στις πολιτικές κατακτήσεις του καιρού του. Ωστόσο, η στάση του είχε εντιμότητα και η προσπάθεια του να ανοίξει δρόμους στο ελληνικό τραγούδι δεν πέρασε απαρατήρητη.
Από τους συνθέτες κυριότερος εκπρόσωπος του Νέου Κύματος στον τόπο μας, είναι αναντίρρητα, ο Γιάννης Σπανός (άσπρα καράβια τα όνειρα μας, μια αγάπη για το καλοκαίρι, τάχα γιατί κ. α.).
Από τους κυριότερους στυλοβάτες του ο Νότης Μαυρουδής (άκρη δεν έχει ο ουρανός, θυμάσαι, φώναξε με κ. α.)
Αξιοσημείωτη η παρουσία του Λάκη Παπά (πάει κι αυτή η Κυριακή, κι ύστερα μου μιλάς για καλοκαίρι κ.α.)
Άλλοι, ίσως όχι τόσο γνωστοί αλλά με σημαντική προσφορά στη σύνθεση τραγουδιών του Νέου Κύματος είναι ο Γιώργος Ρωμανός, ο Σπύρος Παπάς, ο Γιώργος Κοντογιώργος , ο Βασίλης Τενίδης, ο Βασίλης Δημητρίου, η Ηλέκτρα Παπακώστα, ο Κώστας Μυλωνάς κ.α.
Οι στιχουργοί επίσης πολλοί αλλά ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει στον Γιάννη Αργύρη(έλα μαζί μου, πάει κι αυτή η Κυριακή κ.α.), τον άνθρωπο που κυριολεκτικά, ξόδεψε την καλλιτεχνική του ζωή για την ιδέα της μπουάτ. Από το μόνιμο στέκι του, τις "Εσπερίδες", για είκοσι ολόκληρα χρόνια, επιμένει και προσπαθεί να διατηρήσει το κλίμα, το ήθος και την ατμόσφαιρα της εποχής του Νέου Κύματος, υπηρετώντας το τραγούδι και την ψυχαγωγία του "κλειστού" χώρου. Μ΄ένα σπάνιο για την εποχή καλλιτεχνικό δονκιχωτισμό, μια απαρασάλευτη και ανυποχώρητη καλλιτεχνική στάση, αγωνίζεται να διαφυλάξει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε το τραγούδι στους χώρους αυτούς. Τραγουδώντας για είκοσι ολόκληρα χρόνια, χωρίς καμιά διακοπή τα τραγούδια του, κατορθώνει να επικοινωνεί καθημερινά με το κοινό του, μένοντας πάντα στην επικαιρότητα.

Θεωρώ ότι είναι από τις μοναδικές ευκαιρίες ποιοτικής ψυχαγωγίας στην πόλη μας που κανείς δεν πρέπει να χάσει........
Β.Κ

Ανώνυμος είπε...

Το Νέο Κύμα
Το Νέο Κύμα εμφανίστηκε γύρω στο 1964, την περίοδο δηλαδή που το έντεχνο, λαϊκό τραγούδι είχε αρχίσει να ωριμάζει.
Ο ρόλος του στην πορεία και τη διαμόρφωση του ελληνικού τραγουδιού ήταν βασικός, χωρίς να είναι η βαθιά τομή, η ουσιαστική επανάσταση και η ριζική αλλαγή στη φόρμα και στο περιεχόμενο. Οι αναζητήσεις του και οι καταθέσεις του δεν έφτασαν στο ύψος εκείνων του Θεοδωράκη και του Χατζηδάκι. Ωστόσο, η παρουσία του είχε ένα ήθος και η προσφορά του ένα ιδιαίτερο αισθητικό αποτέλεσμα. Γιατί το σημαντικό με το Νέο Κύμα ήταν ο τρόπος με τον οποίο λειτούργησε και ο χώρος μέσα στον οποίο γεννήθηκε και αναπτύχθηκε. Η ύπαρξη του έφερε έναν καινούριο τρόπο ψυχαγωγίας σε μια μερίδα του κοινού και κυρίως της νεολαίας.
Την ονομασία του την οφείλει στο κινηματογραφικό κίνημα Nouvel Vague, που είχε ξεσπάσει στη Γαλλία προς το τέλος της δεκαετίας του ’50 και το κύριο χαρακτηριστικό του, η ισορροπία ανάμεσα στο ελαφρό τραγούδι και στο έντεχνο λαϊκό, αποτελώντας τη χρυσή τομή.
Από μουσική άποψη, το Νέο Κύμα θεωρείται η ανανεωμένη προέκταση του ελαφρού τραγουδιού, σύφωνα με τα γαλλικά πρότυπα. Η ανανέωση αυτή συνίσταται στην απαλλαγή των τραγουδιών από τους χορευτικούς ρυθμούς, τη λιτότητα της μελωδικής και αρμονικής έκφρασης και στη χρήση μικρού αριθμού μουσικών οργάνων στην ενορχήστρωση.
Το στοιχείο αυτό της ανανέωσης υπάρχει και στους στίχους των τραγουδιών του νέου Κύματος. Τα θέματα τους δεν είναι μόνο ερωτικά. Θίγουν κι άλλες πλευρές της κοινωνικής ζωής με τρόπο ήπιο και χαμηλότονο. Το νέο Κύμα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, υπήρξε πολιτικά αδιάφορο. Χαρακτηριστικό της φιλοσοφίας του η προβληματική που προσπαθούσε να βρει διεξόδους περισσότερο στον εσωτερικό άνθρωπο και λιγότερο στις πολιτικές κατακτήσεις του καιρού του. Ωστόσο, η στάση του είχε εντιμότητα και η προσπάθεια του να ανοίξει δρόμους στο ελληνικό τραγούδι δεν πέρασε απαρατήρητη.
Από τους συνθέτες κυριότερος εκπρόσωπος του Νέου Κύματος στον τόπο μας, είναι αναντίρρητα, ο Γιάννης Σπανός (άσπρα καράβια τα όνειρα μας, μια αγάπη για το καλοκαίρι, τάχα γιατί κ. α.).
Από τους κυριότερους στυλοβάτες του ο Νότης Μαυρουδής (άκρη δεν έχει ο ουρανός, θυμάσαι, φώναξε με κ. α.)
Αξιοσημείωτη η παρουσία του Λάκη Παπά (πάει κι αυτή η Κυριακή, κι ύστερα μου μιλάς για καλοκαίρι κ.α.)
Άλλοι, ίσως όχι τόσο γνωστοί αλλά με σημαντική προσφορά στη σύνθεση τραγουδιών του Νέου Κύματος είναι ο Γιώργος Ρωμανός, ο Σπύρος Παπάς, ο Γιώργος Κοντογιώργος , ο Βασίλης Τενίδης, ο Βασίλης Δημητρίου, η Ηλέκτρα Παπακώστα, ο Κώστας Μυλωνάς κ.α.
Οι στιχουργοί επίσης πολλοί αλλά ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει στον Γιάννη Αργύρη(έλα μαζί μου, πάει κι αυτή η Κυριακή κ.α.), τον άνθρωπο που κυριολεκτικά, ξόδεψε την καλλιτεχνική του ζωή για την ιδέα της μπουάτ. Από το μόνιμο στέκι του, τις "Εσπερίδες", για είκοσι ολόκληρα χρόνια, επιμένει και προσπαθεί να διατηρήσει το κλίμα, το ήθος και την ατμόσφαιρα της εποχής του Νέου Κύματος, υπηρετώντας το τραγούδι και την ψυχαγωγία του "κλειστού" χώρου. Μ΄ένα σπάνιο για την εποχή καλλιτεχνικό δονκιχωτισμό, μια απαρασάλευτη και ανυποχώρητη καλλιτεχνική στάση, αγωνίζεται να διαφυλάξει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε το τραγούδι στους χώρους αυτούς. Τραγουδώντας για είκοσι ολόκληρα χρόνια, χωρίς καμιά διακοπή τα τραγούδια του, κατορθώνει να επικοινωνεί καθημερινά με το κοινό του, μένοντας πάντα στην επικαιρότητα.

Ας μη το χάσει κανείς απ' όσους άκουσαν ή ψυθίρισαν κάποτε αυτά τα τραγούδια. Για κάποιους είναι κομμάτι της ζωής μας........
Β.Κ

Ανώνυμος είπε...

*ψιθύρισαν
Β.Κ

Ανώνυμος είπε...

Ο Κώστας Μουστάκας μουσικός (κιθαρίστας, συνθέτης - τραγουδοποιός και συχνά ερμηνευτής των τραγουδιών του) σπούδασε κλασσική κιθάρα με τον κιθαρίστα Δημήτρη Φάμπα.
Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα έζησε και εργάστηκε στη Λιβαδειά, όπου μάλιστα είχε και μουσική σχολή εκμάθησης κιθάρας, αλλά και αλλού, ενώ έδωσε ρεσιτάλ και μουσικές βραδιές τραγουδιού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Γερμανία Λουξεμβούργο Ιταλία κ.α.) με ρεπερτόριο κλασσικό και νεώτερο.
Μελέτησε την ελληνική παραδοσιακή και ρεμπέτικη μουσική συμμετέχοντας σε μουσικά σύνολα και ορχήστρες. Τα τελευταία χρόνια έχει αφιερωθεί «στην βασανιστική ανάγκη για δημιουργία» όπως λέει και ο ίδιος.
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΩΡΕΣ - μουσική Κώστας Μουστάκας
(από το CD "ΝΥΧΤΕΣ ΥΓΡΕΣ" - τραγούδι Μιχάλης Κακέπης)
ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ
• Το CD ΒΑΡΙΕΤΕ ΤΗΣ ΤΡΕΛΛΑΣ σε στίχους Τάσου Μ. (Αναστάσιος Μουχτερός). Τα τραγούδια ερμηνεύουν ο Βαγγέλης Κορομιλής, ο ηθοποιός Σταύρος Γιαγκούλης, η Μαίρη Έσπερ και ο ίδιος ο Κώστας Μουστάκας. Το CD δεν ανήκει στο χώρο της φαντασίας αλλά στο χώρο της σκληρής πραγματικότητας ντυμένη με την αλμύρα της Θάλασσας και τις «λαθεμένες ανάγκες» των λιμανιών του κόσμου. Η θεματολογία των τραγουδιών είναι ποικίλη με κυρίαρχο το ναυτικό στοιχείο. Οι επιμέρους ενότητες πλαισιώνονται από τρεις οργανικές συνθέσεις. Το ΒΑΡΙΕΤΕ ΤΗΣ ΤΡΕΛΛΑΣ είναι η πρώτη επίσημη εμφάνιση στην δισκογραφία του Κώστα Μουστάκα, αν και έχουν υπάρξει κάποιες νεανικές εμφανίσεις πριν από πολλά χρόνια, ενώ έχουν ηχογραφηθεί και θα κυκλοφορήσουν έργα για βιολί και έργα για πιάνο. Ελληνικοί ρυθμοί φιλτραρισμένοι μέσα από την κλασσική παιδεία του συνθέτη «ντύνουν» τα 12 τραγούδια του CD. Για το αποτέλεσμα του δίσκου συνεργάσθηκαν εξαιρετικοί μουσικοί εκτός από τον ίδιο τον Κώστα Μουστάκα που έπαιξε κλασσική κιθάρα. Από τα σολιστικά όργανα όργανα που ακούγονται στην ηχογράφηση ξεχωρίζουμε στα έγχορδα το βιολί και το τσέλλο και στα πνευστά το όμποε και αγγλικό κόρνο. Η ανάγκη και η αγωνία του μουσικού που φιάχνει και τραγουδά ο ίδιος τα τραγούδια του είναι διάχυτη σ' ολόκληρο το δίσκο που μας φέρνει στην μνήμη ακούσματα από περασμένες δεκαετίες με σύμμαχο την βιωματική ποίηση του Τάσου Μ. συνθέτουν ένα ελκυστικό και πρωτότυπο ηχογράφημα, που κερδίζει τον ακροατή με την πρώτη στιγμή.
• Ακολούθησε το cd Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΚΑΙ Η ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΤΗΣ που είναι έντεκα ορχηστρικά κομμάτια στα οποία συνυπάρχουν στοιχεία από την ελληνική και την κλασσική μουσική. Ο τίτλος είναι εμπνευσμένος από την «ακριβή» λειτουργικότητα των μουσικών συνθέσεων και δημιουργεί στο ακροατή μία αίσθηση ηρεμίας- χαλάρωσης που τον μεταφέρει μέσα από ηχητικές εικόνες σε μια κινηματογραφική ατμόσφαιρα. Στις ηχογραφήσεις του δίσκου εκτός από την κλασσική κιθάρα που παίζει ο ίδιος, ακούγονται συνθέσεις και για πιάνο. Η κιθάρα και το πιάνο είναι τα κυρίως σολιστικά όργανα ενώ παράλληλα ακούμε ήχους από τσέλο, όμποε, βιολί και κοντραμπάσο, που συμπληρώνουν την ορχήστρα. Στην δημιουργία της μουσικής, που περιλαμβάνεται στο CD, συνυπάρχουν στοιχεία από την ελληνική και την κλασσική μουσική.
• Yπογράφει, επίσης, τις 10 ατμοσφαιρικές και μελωδικά πλούσιες συνθέσεις που αποτελούν το CD «ΝΥΧΤΕΣ ΥΓΡΕΣ». Περιέχει ποιήματα ερωτικής θεματολογίας του πρωτοεμφανιζόμενου Μάρκου Χαρίτου μελοποιημένα από τον Κώστα Μουστάκα και, σε ενορχήστρωση δική του, με έντονο το άρωμα από την μακροχρόνια ενασχόληση του με την κιθάρα. Τα τραγούδια ερμηνεύει ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΕΠΗΣ και συμμετέχει η ΜΑΡΙΖΑ ΚΩΧ στο τραγούδι ‘’Ανάμεσα στους ίσκιους’’.


Τον Λάκη Παπά και τον Κώστα Μουστάκα θα ακούσουμε αύριο βράδυ στο Cyber's κι αυτό το χρωστάμε στο Στέλιο!
Β.Κ

Ανώνυμος είπε...

τι να πει κι ο Μπετόβεν δηλαδή με τέτοιες υπερβολές...