Τετάρτη 31 Αυγούστου 2011

Οι Αντιγόνες απόψε στη Λιβαδειά

Παραδοσιακά αντιμετωπίζω με σκεπτικισμό έως δυσπιστία οποιαδήποτε προσπάθεια μοντέρνας ανάγνωσης της αρχαίας τραγωδίας, πολύ περισσότερο της Αντιγόνης. Παρόλα αυτά νομίζω ότι πρέπει να σταθούμε με προσοχή στην απόπειρα ερμηνείας του αρχαίου δράματος που επιχειρεί ο συμπατριώτης μας και γνωστός άνθρωπος του θεάτρου Λάμπρος Τσάγκας με την παράστασή του Αντιγόνες. Κατά τον ίδιο πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες προτάσεις ερμηνείας του αρχαίου δράματος, πρόταση που ήδη έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον θεατρικών οργανισμών του εξωτερικού. Για την πρεμιέρα της παράστασης επελέγη η Λιβαδειά, απόψε 31 Αυγούστου 2011 στις 9.00 το βράδυ. Τιμή εισιτηρίου: 15Ε, μαθητικό - φοιτητικό 10Ε. Προπώληση στο δισκοπωλείο Πολύτροπο. Ο Λάμπρος Τσάγκας παραχώρησε συνέντευξη στον Πέτρο Χούτζούμη, που μπορείτε να διαβάσετε εδώ
O Λάμπρος Τσάγκας για τις Αντιγόνες

Αντιγόνες
Σύνθεση με κείμενα από τα έργα:
Σαρλότ Ντελμπό, « Καλάβρυτα-Χίλιες Αντιγόνες»
Αισχύλου, «Επτά επί Θήβας», Μετ.Κ.Γρυπάρη
Σοφοκλεόυς, «Αντιγόνη»  , Μετ.Κ.Μύρη        
Μπέρτολντ Μπρεχτ «Η Αντιγόνη του Σοφοκλή», 
Μετ.Α.Σολομού
Δραματουργική επεξεργασία/σύνθεση: Μαρία Φραγκή
Σκηνοθεσία:Λ.Τσάγκας (συνεργασία Μ.Φραγκή)
Μουσική:Γιάννης Μεταλλινός
Κοστούμια:Πένυ Αμπλά
Σκηνικά:Χριστίνα Οικονόμου
Παίζουν :Μ.Βλασσοπούλου, Β.Ζαϊφίφης, Κ.Ζημιανίτης, 
Π. Κορδαλής, Β.Κώστα, Γ.Μπίμης, Ε.Μπούρα, Δ.Παπουτσή, Τ.Ράπτης, Ν.Ρέγκου, Ε.Σολωμού, Λ.Τσάγκας

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για σχολεία και Α.Ε.Ι. :
Αντιγόνη Μώρου,PhD - Μαρία Φραγκή,PhD




Οι «Αντιγόνες»  είναι μια σηνική μελέτη, όπου συναντιέται ο γνωστός μύθος με νεότερες εκδοχές του και αποτελεί μια ανάγνωση αυτής της γνωστής ιστορίας μέσα από την σύγχρονη πολιτική και κοινωνική συνειδητοποίηση, που επιτρέπει να διακρίνει κανείς στις διαχρονικές αξίες του μύθου.                               
Η Αντιγόνη κάνει την αναπόδραστη διαδρομή κάθε θύματος της φιλοπόλεμης κοινωνίας και της κατάχρησης εξουσίας, από την αρχή ως το τέλος της γνωστής τραγωδίας του Σοφοκλή. Αυτή η πορεία, όπου πρωταγωνιστεί η επανάληψη της μοίρας του ατόμου απέναντι στη μάζα, της ζωής απέναντι στο θάνατο, μοιάζει απαράλλαχτη από το 441π.Χ. ως το 2011μ.Χ.
Η τραγωδία ξαναγεννιέται διαρκώς, οι Αντιγόνες δεν έχουν τέλος (Τ.Στάινερ), γιατί η ζωή μας δεν έχει αλλάξει:Οι «όροι» απρόσωπων , ανώνυμων ρυθμιστών της συμπεριφοράς μας είναι εδώ.Τα άψυχα, κρεμασμένα προς παραδειγματισμόν κορμιά, είναι εδώ. Οι αδελφοκτόνες διεκδικήσεις είναι εδώ. Οι άνομοι νόμοι κυριαρχούν.
Η παράστασή μας, αναρωτιέται γι’ αυτή την διάρκεια την τραγωδίας - προσπαθεί να κατανοήσει. Έχοντας ως βάση τον υποκριτή/ ηθοποιό που ξεπηδάει μέσα από τις διθυραμβικές τελετουργικές διαδρομές, ο θεατής συνυποβάλλει τα ερωτήματά του:
Ο χορός είναι ο ήρωας ή παρατηρητής; Μπορεί να κρίνει ή διαφεύγει κάθε ευθύνης; Μπερδεύει το δίκιο με το άδικο; Φοβάται; Εθελοτυφλεί;
Η επιδίωξή μας να μην ξεχωρίζει το σώμα του «χορού» από τους «ρόλους», έχει στόχο την ανάδειξη της απόλυτης συγγένειας που έχουν μεταξύ τους και την υπογράμμιση της παρουσίας του χορού ως μήτρας της τραγωδίας. Έτσι ο θεατής γίνεται άμεσος μέτοχος, κάνει το διαδραματιζόμενο δική του υπόθεση και μέσα από αυτό κατανοεί και τον εαυτό του. Η ηρωϊκή παρουσία γεννιέται μέσα σε συνθήκες που όλοι αναγνωρίζουν. Ο πόλεμος είναι μια διαρκής κατάσταση των ανθρώπινων κοινωνιών.Η Αντιγόνη μάς είναι συμπαθής ακόμη σήμερα επειδή αντιστέκεται στον Κρέοντα ή επειδή αγαπά τον αδελφό της; Επειδή προτιμά το θάνατο ή επειδή προεκτείνει τα όρια της ζωής πέρα απ’ αυτόν;
Στο ερώτημα του Ρόμπιν:Αν  μπορούσες ν’αλλάξεις ένα πράγμα στη ζωή σου ,τί θ’άλλαζες; η Αντιγόνη μάλλον  θ’ απαντούσε :Τη ζωή μου, όπως η Γκρέης (Σ. Κέην, ΚΑΘΑΡΟΙ ΠΙΑ).
Από τον Σοφοκλή ως τον Μπρεχτ κι’από εκεί ως την Σάρα Κέην, το θέατρο δραματοποιεί αυτή την απάντηση. Η παράστασή μας περνάει από τη μια στην άλλη πυκνότητα και γραφή, ισορροπώντας πάνω στο «ξυράφι» του τραγικού.

Αυτά είχα να πω και ότι το ΞΕΝΙΑ της Λιβαδειάς πρέπει αμέσως να επαναλειτουργήσει

Δεν υπάρχουν σχόλια: